amanida-bulgur

A l’estiu, quan la calor apreta i ve més de gust menjar coses fredes que calentes, a casa sovint mengem amanides d’aquelles que fan plat principal. Entre els nostres grans èxits familiars hi ha aquesta amanida de bulgur que no tinc ni idea d’on va sortir originalment. El cas és que amb el temps l’he anat modificant fins al punt de que té tot el que més m’agrada, i a més ha triomfat en diversos sopars amb amics. Però, com moltes amanides, és una mica “open source” que es pot modificar segons el gust de cadascú o les verdures que tinguem a mà. I també és pot fer amb sèmola o quinoa en lloc de bulgur, és clar. El més important és que les verdures estiguin fetes a la planxa, o si tenim la sort de tenir terrassa, fins i tot a la brasa. I preparar-ho tot per avançat perquè pugui reposar a la nevera i donar el toc refrescant necessari.


Ingredients per 2 persones

100 o 150 grams de bulgur (segons la gana)
un carbassó
una albergínia petita o mitja de grossa
un gra d’all
una tomata d’amanida i pebrot o dues tomates
formatge salat tipus feta
nous
oli d’oliva
sal i pebre
un gra d’all petit
si en tenim, llimones confitades

Preparació

Tallarem el carbassó i l’albergínia en làmines transversals (no rodanxes) i els courem a la planxa. Jo normalment en faig dos o tres de cada i els guardo a la nevera dins d’un tupper, així puc anar fent l’amanida amb petites variacions durant uns quants dies.

El bulgur el podem preparar de dues maneres, o bé bullint-lo amb aigua com si fos arrós o deixant-lo reposar amb aigua calenta. Jo prefereixo aquest últim mètode ja que em resulta més còmode perquè no tinc un colador prou fi com per colar-lo. El que faig és posar el bulgur en una tassa i reservar-lo, llavors poso una tassa i mitja d’aigua a bullir en un cassó. Quan bull hi tiro el bulgur que hauré mesurat abans i apago el foc. Llavors ho deixo tapat durant mitja hora, temps durant el qual el bulgur haurà absorbit l’aigua i s’haurà cuit. Si ens sembla que al cap de mitja hora no està prou cuit, sempre podem bullir un pèl més d’aigua i afegir-l’hi a ull.

Guardarem tant el bulgur com les verdures a la nevera fins que vulguem servir l’amanida. Llavors posarem el bulgur en un bol d’amanida i hi tirarem les verdures que volguem tallades a dauets. També hi afegirem pebrot i tomata fresca a dauets al gust, que és important tirar a l’últim moment perquè l’amanida no quedi massa aquosa. Un parell de vegades vaig escalivar el pebrot, però m’agrada més fresc. Això depèn de cadascú, ja que a mi m’agrada molt que les amanides siguin cruixents. És també per això que al final hi afegeixo nous trencades.

Finalment ho barrejo tot amb oli, sal i pebre al gust. Si volem donar-hi un toc cremós hi posarem també una mica de formatge feta esmicolat amb els dits. Com a toc final jo hi afegeixo una miqueta d’all picat i la pell d’una llimona confitada també picada, que és el meu ingredient secret de molts plats. També s’hi poden tirar unes herbes de Provença o pimentón.

Bon profit!